HomeRabin Baldewsingh en het burgerschapsfonds.
posted Wed, 26-03-08
Hier de lijst van de gehonoreerde en de nog in behandeling zijnde initiatieven. Baldewsingh gaf terecht aan dat het fonds burgerschap niet dé oplossing is voor alle problemen maar een instrument, een aanzet tot. Hoewel er 19 criteria zijn opgesteld waaraan een initiatief moet voldoen, stelt Rabin dat het geen wet van Meden en Perzen is, dat er aan ál die 19 voldaan moet worden en dat niet gezegd is, dat een initiatief dan maar afgewezen wordt als er ook maar aan één criterium niet voldaan zou zijn voor een aanvraag. Hasan Küçük had wat vragen en daar is Rabin maar wijselijk niet op ingegaan. Zoals de vraag, waarom de oude lijst met het overzicht van het fonds ineens was verdwenen, en om dan die 5e colonne, dat denhaagtekijk, publiekelijk te benoemen en op een aantal punten nog gelijk te geven ook, was natuurlijk helemaal tegen het zere been.
1.
Joost left...
Thu, 27-03-08 9:56 am
2.
Wilfried left...
Thu, 27-03-08 10:41 am
3.
Joan left...
Thu, 27-03-08 3:11 pm
4.
herman
van der helm left...
Fri, 28-03-08 9:37 pm
Hier een uitreksel van het plan: De verbindende factor Inleiding De Nederlandse samenleving is een smeltkroes van mensen. Mensen afkomstig uit allerlei levensgemeenschappen vanuit de gehele wereld. Mensen met een enorm scala aan levensovertuigingen, visies en denkwijzen. Onder andere deze gevarieerdheid maakt het een oase om in Nederland te leven, maar het creëert echter ook bedreigingen. Misverstanden, onbegrip, vooroordelen en discriminatie met in uitzonderlijke gevallen extremisme zijn hier een voorbeeld van. We zullen als samenleving alle zeilen moeten bijzetten om deze bijverschijnselen te kunnen beheersen. In het nu volgende wordt beschreven hoe met een eenvoudige formule hieraan vorm zou kunnen worden gegeven. Plan: Kijkend naar de smeltkroes van mensen is er één gegeven dat opvalt. Alle individuen hebben een gemeenschappelijkheid en dat is hun lichaam. Of mensen nu bruin, zwart, blank, getint, gespierd, gehandicapt, oud, ontluikend, doorleefd, jong zijn etc. het lijf wordt gedeeld. Voor dit lichaam zijn basisbehoeften noodzakelijk zoals eten, drinken, gezonde lucht en een behaaglijke leefplaats. Het lijf is kwetsbaar en dient zo goed mogelijk verzorgd en onderhouden te worden. Het lichaam is het belangrijkste dat we als mens hebben en is daardoor een belangrijke verbindende factor tussen de mensen onderling. Het lichaam is een bezit om trots op te zijn en mee voor de dag te komen. Je zou verwachten dat er op deze manier door alle mensen naar het lichaam wordt gekeken, maar dat blijkt vaak niet het geval. Het lichaam wordt omhuld in allerlei afschermende lagen weefsel, kleding en andere attributen, en dit meestal niet om het tegen het Nederlandse buitenklimaat te beschermen, maar het wordt omhuld vanuit het denken. Voorbeelden zijn: de leren kleding van de Hells Angels, uitdagende kleding bij jongeren, uniformen bij gezagsdragers, en mensen die vanuit hun gedachtegoed zich geheel voor de “buitenwereld” zeggen te moeten afschermen zoals geldt voor vele volgers van allerlei levensovertuigingen of denkwijzen, etc. Voor veel mensen wordt door dit verhullen een inwendige zekerheid gecreëerd waar ze zich op dat moment wel bij voelen. Ze voelen zich minder kwetsbaar. Het creëert echter ook de verscheidenheid tussen mensen met alle gevolgen van dien. Om mensen tussen de verschillende denkwijzen dichter bij elkaar te brengen is het idee ontstaan om op gezette tijden een ambiance te creëren, waar kleding er niet meer toe doet. Een tijdelijke leefgemeenschap (een dagdeel, dag of langer) in het leven roepen, waar mensen die ervaring hebben te leven zonder kleding een ongedwongen prettige warme sfeer neerzetten. In deze behaaglijke omgeving mensen met verschillende denkwijzen uitnodigen om er aan deel te nemen, zonder uiteraard verplicht hun lichaam te hoeven onthullen. Op deze wijze de waarde van het individuele lichaam erkennen en daarbij een brug slaan tussen mensen met verschillende denkwijzen.
|