De
PvdA hanteert nu het ultieme middel om de
stadsvernieuwing te
kunnen betalen.
Geheel in de PvdA gedachte wordt nu de normaal
verdienende huurder en huiseigenaar gedwongen om de armlastige
huiseigenaar middels de ingehouden loonbelasting, wederom te
subsidiëren om daarmee de inkomens te nivelleren en de
woningvooraad op een aanvaardbare kwaliteit te houden.
En nu maar hopen dat Ella Vogelaar daar in trapt, want ze is
dan wel bijdehand, gezien
haar C.V.
maar van dit soort zaken en waar het toe kan leiden, heeft ze
(nog) geen kaas gegeten. Maar wat niet is, kan nog komen.
Even wat info voor Ella;
In de
jaren ’80-‘90 hadden we een schitterend instrument, de PWV.
De
particuliere woningverbetering.
Het ging als volgt;
Je kon als eigenaar je (bewust) verkrotte pand op laten
knappen en dan kreeg je 70% van de aanneemsom
incl. btw aan subsidie uitgekeerd. Zat
je in een VVE, een vereniging van eigenaren, dan kreeg je 80%
subsidie en als je pandje ook nog in een BV zat, haalde je die
btw truc uit.
Je kon die 17% btw toch al terug vorderen, maar door
simpelweg te verzwijgen dat het pand in een BV zat, kreeg
je, net als die particulieren, de aanneemsom ook incl.
btw gesubsidieerd.
Werkelijk
fenomenaal.
De gemeente wees de gebieden aan die voor de PWV in aanmerking
kwamen en dan had je zelfs het récht op subsidie. De stok
achter de deur was dan wel, dat als je binnen 2 jaar geen
gebruik van de regeling maakte, je een aanschrijving zou
krijgen wegens achterstallig onderhoud en dan ook geen
subsidie kreeg.
Maar figuren die het zover lieten komen, waren
natuurlijk of niet goed snik of hadden er gewoon geen zin in,
omdat je na ontvangst van de subsidie binnen 5 jaar niet mocht
verkopen en als je dat toch deed, je dan pro rata 20%
tot 100% (1-5 jaar) van de subsidie terug moest betalen.
Dus als je een complex aan het uitponden was, (verkopen als de
huurder weggaat), dan had die vlieger dus niet op mogen gaan,
dat was de reden
van de
mislukking van de PWV
in de Vondelstraat
Voor zover we weten is dat terugvorderen zelden of nooit
gebeurd.
Eigenlijk spon iedereen
garen bij de PWV, of toch niet allemaal?
De gemeente wees de straten aan en kende subsidie toe en legde
de rekening vervolgens bij het Ministerie van Volkshuisvesting
en die moest dan betalen.
Dat was dus een soort open einde regeling, die handen vol geld
kostte, want zowat de halve stad werd natuurlijk in die
regeling gedrukt.
De PWV is aan zijn eigen succes ten
onder gegaan,
en werd later nog eens in
afgeslankte vorm
toegepast, maar het rijk betaalde de rekeningen niet (meer)
binnen een redelijke termijn.
De gemeente moest het langdurig voorfinancieren, want de heren
aannemers wilden de facturen toch betaald zien. En de kosten
voor het ministerie en dus de belastingbetaler liepen, heel
toepasselijk, huizenhoog op.
Uiteindelijk bleven er nog maar een paar grote
aannemers over die genoeg reserves hadden om die projecten
grotendeels voor te kunnen financieren.
In die
tijd van weinig werk, was het in ieder geval toch een goed
middel om te kunnen overleven in de aannemerij, in de hoop op
betere tijden.
Dus nu haalt Norder eigenlijk diezelfde truc
uit. Het
achterstallig onderhoud wordt met zijn voorstel uiteindelijk
weer door de belastingbetaler betaalt, zoals dat eigenlijk met
die PWV ook het geval was.
Dat wordt dus een nieuwe open einde regeling.
Armlastige eigenaren is nog tot daar aan toe, hoewel je daar
ook al vraagtekens bij kan zetten, maar verhuurders die de
boel jaren hebben laten versloffen, nu wéér een premie geven
op slecht onderhoud, gaat velen toch iets te ver.
Er
zal nog wel wat discussie losbarsten over dit onderwerp vrezen
we, want als het voorstel wordt gehonoreerd, heeft het
wel een landelijk effect.