Gedwongen nering voor Hagenaars bij AH als duurste supermarkt


Inmiddels zijn er in de Haagse krachtwijken zowat geen andere supermarkten meer te vinden dan AH, en daar is dan al het nodige om te doen.

Ophef in Den Haag om groeiende hoeveelheid AH's

Nog vervelender is dat ons stadsbestuur dat zelf nog aan heeft lopen jagen.

Er is al ophef ontstaan in de gemeenteraad, die trouwens zelf lag te slapen.
Dat AH heeft  Henk Kool een worst voor zijn neus gehangen. Dat ze meer stageplaatsen zouden aanbieden. Maar zo te zien mag de Hagenaar daar zelf nog eens dik voor betalen.
En die extra stageplaatsen werden natuurlijk toegejuicht in die gemeenteraad. Maar daarmee werd wel de deur wijd opengezet voor de expansie van AH in Den Haag en de deur voor de concurrentie dichtgesmeten. Dat is al eind 2008 begonnen in de Betje Wolffsttraat waar ze onder die valse vlag van zogenaamd meer stageplaatsen, nu de bevolking in hun greep hebben. En dat net in een tijd dat de mensen het totaal niet kunnen lijden.
Zo te zien heeft Henk Kool, tuk op stageplaatsen, niet goed in de gaten gehad dat hij zich voor het AH (boodschappen)karretje heeft laten spannen.
Waardoor AH zich inmiddels dusdanig ingegraven heeft in de wijken dat de prijzen 35% hoger liggen dan bij de Lidl.
Henk Kool pretendeert zich voor de minima in te zetten maar blijkt ze uiteindelijk met huid en haar uitgeleverd te hebben aan onze
nationale grootgraaigrutter.
De Haagse politiek wil minder luchtvervuiling, dus minder gereden kilometers, maar jaagt met die voorkeursbehandeling de mensen wel de auto in om hun boodschappen elders goedkoper te halen.

Het prijsverschil voor een boodschappenpakket tussen Lidl en AH bedraagt inmiddels maar liefst 35%.

Lidl € 43,21 + 35% = €58,33

Prijs januari

Prijs mei

Verschil

Lidl

€42,57

€43,21

1,5%

Aldi

€42,95

€43,36

1,0%

Jumbo

€54,45

€55,12

1,2%

PLUS

€54,65

€57,04 

2,5%

C1000

€55,66

€58,08

6,3%

Albert Heijn

€56,72

€58,29

2,8%

Vooral diegenen die niet mobiel zijn, zien die hegemonie van AH als een ongewenste ontwikkeling.

Er is ook al geklaagd bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit dat Albert Heijn de enige supermarkt in hun buurt is, dit zou voor Amsterdam, Den Haag en Gouda gelden. De positie van Albert Heijn is onlangs nog versterkt door de overname van 56 C1000-zaken. De NMa zegt niets tegen de groei van Albert Heijn te kunnen doen. Concurrerende ketens klagen dat AH de mooiste locaties krijgt.

Reageer....

 

 

Boodschappen in vier maanden tijd duurder geworden

Boodschappen in vier maanden tijd duurder geworden

 

Bron;  Kassa

In januari introduceerden we de Kassa-boodschappentas. In deze tas zitten 27 basisboodschappen die we kochten bij zes grote supermarkten. We hebben gekozen voor de huismerken/private labels van de supermarkten.

Wat zit er in de tas?
- Tijgerwit
- Pond halvarine
- Aardbeienjam
- Pindakaas
- Kilo stuk jonge kaas
- Schouderham
- Pond koffie
- Pak thee
- 1 liter halfvolle verse melk
- Kilo suiker
- Pak stroopwafels
- Engelse drop
- Stuk melkchocolade met hazelnoten
- 5 kilo kruimige aardappelen
- Pot rode kool
- Pot appelmoes
- Pond rundergehakt
- 2 kilo perssinaasappelen
- Zak Elstar appels
- Rode huiswijn
- 2 flesjes bier
- Sinaasappelsap
- Cola
- Zak paprikachips
- Wc-papier
- Bontwasmiddel
- Afwasmiddel

Prijzen in januari 2013
In januari waren deze boodschappen bij de Lidl en Aldi het goedkoopst. Daar betaalden we ruim €42 voor de tas. Bij de andere vier supermarkten betaalden we voor dezelfde boodschappen €12 tot €14 meer.

Prijzen in mei 2013
Half mei deden we deze boodschappen opnieuw. De boodschappen bleken gemiddeld 2,6% in prijs gestegen. Opnieuw waren de Lidl en Aldi het goedkoopst. Bij deze winkels ben je ruim de €43 kwijt voor de boodschappen. Het duurst bent u uit bij de C1000 en de Albert Heijn. Bij de andere vier supermarkten betaal je €13 tot €15 meer. Het verschil tussen de goedkoopste (Lidl) en duurste supermarkt (AH) is €15,08. In onderstaand overzicht de prijzen van de boodschappentas en de procentuele prijsstijgingen.

Prijs januari

Prijs mei

Verschil

Lidl

€42,57

€43,21

1,5%

Aldi

€42,95

€43,36

1,0%

Jumbo

€54,45

€55,12

1,2%

PLUS

€54,65

€57,04 

2,5%

C1000

€55,66

€58,08

6,3%

Albert Heijn

€56,72

€58,29

2,8%

Opmerkelijk
Het is duidelijk dat Aldi en Lidl voor veel producten exact dezelfde prijzen berekenen. Dat geldt bijvoorbeeld voor halvarine, aardbeienjam, pindakaas, pot rode kool, sinaasappelsap, bier en bontwasmiddel. Het lijkt erop of ze sterk op elkaars prijzen letten, want bij beiden is bijvoorbeeld de koffieprijs met twintig cent verlaagd van €2,89 per pak naar €2,69. Bij beiden is de appelmoes verhoogd van €0,52 naar €0,59.

Opvallendste prijswijzigingen
In alle supermarkten zijn de appels in prijs gestegen. (van 26 tot 50 cent per zak) Dat is ook wel verklaarbaar, want het is een seizoensproduct. Bij Albert Heijn, C1000 en PLUS is het bontwasmiddel flink in prijs gestegen, respectievelijk €0,70, €1,15 en €0,61. Van de 27 artikelen in de boodschappentas heeft de C1000 maar liefst negentien producten in prijs verhoogd. Soms is die stijging maar één (halfvolle melk) of twee cent (pindakaas), maar voor het wasmiddel was dat €1,15. 

Hoe hebben we vergeleken?
- De boodschappen deden we halverweg mei, in week 20.
- De prijzen die we als uitgangspunt nemen zijn de normale prijzen en niet eventuele aanbiedingsprijzen.  
- Voor de vergelijking hebben wij gekozen voor de standaard huismerken. Bij de Aldi en Lidl is dat eenvoudig. Die hebben van de meeste producten één variant. Wat zij verkopen is alleen bij hen verkrijgbaar dus ook te beschouwen als een huismerk. Bij Albert Heijn, C1000, Jumbo en PLUS is keus uit meerdere varianten. Zo verkopen deze supermarkten A-merken, huismerken/private labels en hebben ze soms een luxe lijn (AH Excellent bijvoorbeeld) en worden er C-merken verkocht. Dat zijn de budgetproducten. Albert Heijn heeft Euroshopper, C1000 de C1000 basis-producten en Jumbo en PLUS hebben ook budgetartikelen. Het assortiment van budgetproducten is niet bij iedere supermarkt even uitgebreid.
- Als u kiest voor dergelijke producten kunt u de prijsverschillen met de Lidl en Aldi verkleinen.
- Alle prijzen zijn omgerekend naar dezelfde hoeveelheden.

Prijsstijgingen en het CBS
Peter Hein van Mulligen is hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hij vertelt in Kassa dat de supermarktprijzen het afgelopen jaar in totaal 3,6% zijn gestegen. Dat is een vol procent bovenop de inflatie van 2,6%. Toch is dat niet altijd zo, aldus van Mulligen. Soms stijgen de supermarktprijzen meer dan de inflatie en soms minder. Al met al houdt het gelijke tred met elkaar. Je ziet dat de afgelopen vijf jaar de supermarktprijzen met 10% zijn gestegen. De inflatie is in die periode ook rond de 10% geweest, aldus Van Mulligen. 
 
Nederland goedkoop
In vergelijking met andere landen zijn de boodschappen in Nederland goedkoop.

Boodschappen en inkomen
Van Mulligen vertelt in Kassa dat wij op dit moment ruim 11%t van ons inkomen besteden aan eten en drinken. Dat is natuurlijk een gemiddelde, want mensen met een lager inkomen geven er relatief meer aan uit dan mensen met meer inkomen. De belangrijkste uitgaven zijn de woonlasten. Daar geef je een kwart van je inkomen aan uit. Medio jaren 90 gaven we nog 14% van ons inkomen uit aan boodschappen. Je ziet dat naarmate Nederlanders rijker worden ze relatief minder uitgeven aan eten en drinken.
 
Kwaliteit van producten
Uit mailtjes van kijkers blijkt dat zij zich dikwijls afvragen of de kwaliteit van de producten van de discounters vergelijkbaar is aan de kwaliteit van de huismerken van de andere supermarkten. Daarom hebben wij drie deskundigen een aantal producten uit de boodschappentas voorgelegd met de vraag: "is de kwaliteit van de producten van de Aldi en Lidl vergelijkbaar aan die van de huismerken van de andere supermarkten?" De deskundigen zijn Martin van der Gaag (voedingskundige), Louis van Nieuwland (expert voeding van de Consumentenbond) en Jeroen Thijssen (journalist op het gebied van voedingsmiddelen/supermarkten). Hun conclusie luidt kortweg dat duurdere producten niet beter of gezonder zijn.