Naar de beginpagina van Mondige burger
Zie ook; eigenrichting in Den Bosch; Verslaafdenopvang preventief geruimd.
Professor Tak
De overheid en de kansloze burger.
De conclusie
van het onderzoek bevestigt de hypothese waarmee Tak in 1998 het onderzoek
startte:
‘Nederland mag zich geen rechtsstaat meer noemen.'
Hier onder de belangrijkste passages, meer
info op pagina 1 t/m 6.
De burger delft sinds de invoering van
de Algemene Wet Bestuursrecht - nu tien jaar geleden - vrijwel altijd het
onderspit tegen de overheid, constateert de Maastrichtse hoogleraar Twan Tak
(61). ‘Als ik dit aan mijn studenten vertel, zitten ze me als dode vogeltjes
aan te kijken. Dit zijn gruwelijkheden die ze niet kunnen bevatten.'
( pagina
1)
Als eenmaal vaststaat dat de overheid een onrechtmatige daad heeft
begaan, moeten alle rechters de ring uit en plaats maken voor accountants. Die
zijn veel beter in staat de werkelijke hoogte van een schadebedrag te bepalen.
(pagina
2)
Jo van der Hoeven, de
eerste voorzitter van de afdeling rechtspraak van de Raad van State. Hij was
hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit van Amsterdam en zonder meer de
knapste geleerde van zijn tijd. Bovendien was hij een rechter met ballen, zo
iemand die je tegenwoordig niet meer tegenkomt. Hij heeft destijds burgemeesters
in heel Nederland de stuipen op het lijf gejaagd door toepassing te geven aan de
wet op een wijze waarop dat óók kan. Als je al zijn uitspraken nakijkt, dan
blijkt dat hij bijna de helft van de beslissingen van gemeenten heeft vernietigd
of geschorst vanwege willekeur. Begrijpelijk, want willekeur is afwezigheid van
beleidssystematiek.
(pagina3)
Bij de Raad van State
werken ze met de ogen dicht, zonder te denken en zonder fantasie. Alles
zaligmakend zijn de checklistjes. Voldoe je op een van de puntjes niet aan de
voorwaarden, dan kan dat al een potentiële niet-ontvankelijkheidsverklaring
opleveren. Dat heeft puur tot doel de burger zodanig op allerlei formaliteitjes
te controleren dat hij geen schijn van kans heeft.
(pagina
4)
Als een burger
bijvoorbeeld bezwaar aantekent tegen een in zijn ogen ten onrechte door de
gemeente afgegeven bouwvergunning, krijgt hij dat besluit nooit meer van tafel.
Het is een typisch Nederlands spelletje en het is heel simpel.
Laten we de primaire beslissing besluit a noemen.
Daar ga je als burger tegen in beroep.
Op dat bezwaar volgt beslissing b.
Als je vervolgens bij de rechters komt, is het maximale resultaat dat je als
burger kunt bereiken vernietiging van besluit b.
De burger gaat dan juichend naar huis, maar het houdt alleen maar in dat de
overheid een nieuwe beslissing op bezwaar moet nemen.
En ondertussen blijft besluit a onaangetast.
Sterker nog, die is al lang in werking getreden.
Ook al krijg je zes keer beslissing b vernietigd, dat verandert helemaal niets.
(Pagina
5)
Je ziet wat dat in de
praktijk oplevert.
Nooit, maar dan ook nooit komt het tot een inhoudelijke beoordeling. Ze zitten
er alleen maar om besluiten te controleren.
En als ze daarbij wat onvolkomenheden zien, geven ze de overheid alle kans en
tijd om die tijdens de procedure te repareren.
Terwijl de burger nog geen termijn mag laten verlopen en al helemaal niet mag
verwijzen naar nieuwe feiten of veranderde omstandigheden.
(Pagina
6)